Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Test Čelovka Silva X-Trail

Súčasne svietiace LED rôznych výkonov a so špeciálnym usporiadaním v optike Silva odštartovala pod marketingovým názvom Intelligent Light s čelovkou Alpha. Táto technológia si po top modeli našla cestu aj do ďalších, pre bežného turistu alebo outdoor športovca prístupnejších modelov. V redakcii sme mali možnosť testovať štvorsezónny model X-Trail v prevedení na bežné AA batérie.

Výrobca
Silva
Model
X-Trail
Typ
výkonná LED čelovka
Materiály
1 x Luxeon LED K2 5W, 2 x 5 mm LED
Hmotnosť
230 g
Páči sa mi
kombinované svietenie silnej LED (doďaleka) a dvoch bežných LED (rozptyl do šírky), konštrukcia, výkon, bohatá doplnková výbava (držiaky na helmu a na bicykel), pohodlný široký popruh na hlavu
Nepáči sa mi
neštandardný konektor kábla, poradie svetelných režimov, tuhý kábel
Ostatné info
max. svetelný tok 145 lumenov, max. dosvit 75 metrov, intelligent light, vodeodolnosť IPX6
Infocena
95,- €
Hodnotenie
- cena: 6 z 10
- hmotnosť: 8 z 10
- dizajn: 10 z 10
- manipulácia: 8 z 10
- rozmery: 10 z 10
- materiály: 9 z 10
- údržba: 8 z 10
- cena/výkon: 6 z 10
- detaily: 10 z 10
- multifunkčnosť: 9 z 10
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 84 bodov
» vysvetlenie hodnotenia
Obchody
vavrys.sk$ret

Dizajn a konštrukcia

Dizajn čelovky je z bežného pohľadu neštandardný – svietidlo je totiž v tvare písmena L. Mne osobne tento dizajn neprekáža, skôr ho považujem za príjemne odlišný od iných výrobcov. Vďaka tejto konštrukcii možno natáčať svietidlo v rozmedzí cca 135° a na rozdiel od kĺbikových riešení, zvolená poloha výborne drží aj pri dynamickom pohybe. Na boku svietidla nájdeme rozmerné tlačidlo pre voľbu režimu. Batérie sú umiestnené v samostatnom obale, ktorý vďaka dlhšiemu káblu možno v prípade chladnejšieho počasia umiestniť pod bundu, čím získame dlhšiu výdrž. Obal sa dá umiestniť aj na hlavový popruh do zátylkovej oblasti. Táto forma umiestnenia sa mi však neosvedčila pre dlhý prívodný kábel a vyššiu hmotnosť štyroch AA batérií.

Balenie čelovky X-Trail odráža potreby pre široké použitie pri outdoorových športoch. Samotné svietidlo sa totiž dá jednoducho odpojiť od elastického popruhu na hlavu a pripojiť na helmový alebo bicyklový držiak. Ďalej v balení nájdeme popruh pre pripevnenie batérií na rám bicykla ako aj elastický opasok, taktiež na batérie. Praktickosť oboch menovaných popruhov je podľa mňa trochu otázna – na bicykli radšej použijem kapsičku, v prípade bežného nosenia zas vrecko na nohaviciach alebo v bunde.

Ako zdroj svetla slúžia tri LED diódy – jedna s označením Power LED je Luxeon K2 5 W a zvyšné dve sú bežné nízkoenergetické LED s priemerom 5 mm a bez ďalšej špecifikácie. Z meraní (viď grafy v kapitole nižšie) vyplýva, že príkon 5 W dosahuje čelovka iba veľmi krátkodobo – batérie takéto zaťaženie (rádovo okolo 1 A) totiž nezvládajú. Z meraní taktiež vyplýva, že čelovka nemá elektronický regulátor výkonu. Či ide o kladnú alebo zápornú vlastnosť, je otázkou uhlu pohľadu. Závisí najmä od toho, či konkrétny používateľ predpokladá, že bude používať maximálny výkonový režim dlhodobo alebo iba zriedkavo, zato však bude chcieť maximálny možný dosvit. Vzhľadom na slušný výkon produkuje výkonná LED veľa tepla a tak treba svietidlo aj chladiť. O to sa stará pasívny chladič na zadnej strane svietidla (viď. obrázok). Vďaka nemu som počas meraní neznamenal, že by sa telo svietidla príliš zahrievalo.

Papierovo má čelovka maximálny svetelný tok na úrovni 145 lumenov a dosvit 75 metrov. Výrobca ďalej uvádza, že maximálny čas svietenia je 30 hodín. Mne sa však nepodarilo takýto čas ani v jednom z meraní dosiahnuť. Aj pri najslabšom režime (zapnuté iba 5 mm LED bez výkonnej LED) po cca 16 hodinách výkon náhle padol z predtým konštantných cca 500 mW na menej ako 100 mW, čo už bolo nepoužiteľné. Pri plnom výkone som nameral 3 - 3,5 hodiny použiteľného svietenia podľa typu batérií, v slabom režime všetkých troch LED zas 5 - 7 hodín (viď grafy nižšie). Odolnosť čelovky voči vode je na úrovni IPX6 – t. j. voči silnej striekajúcej vode. Udávaná hmotnosť čelovky bez batérií je 80 g, s batériami však stúpne na niečo málo pod 250 g.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Režimy a svetelná stopa

Režimy sú k dispozícii 4 základné a jeden blikací. Blikací režim aktivujeme dlhším stlačením vypínača pri vypnutej čelovke, základné zas volíme postupným ľahkým stláčaním vypínača. Poradie je od najsilnejšieho k najslabšiemu. Posledný režim vypne výkonnú LED a do 5 mm LED pustí o málo viac prúdu, vďaka čomu získame široký rozptyl na krátku vzdialenosť, čo je na bežné šliapanie asi najvhodnejší režim. Prvý a druhý výkonový režim je vhodný najmä pri dynamickejšom pohybe, ako napr. na bicykli či pri lyžovaní. Tu opäť raz pripomeniem, že by som radšej videl opačné poradie režimov, teda od najslabšieho k najsilnejšiemu. Po dlhšom stlačení tlačidla X-Trail zhasne a na 5 sekúnd sa rozsvieti kontrolná LED ukazujúca stav batérií – zelená (viac ako 70 %), oranžová (30 - 70 %), červená (menej ako 30 %).

Svetelná stopa je podľa mojich subjektívnych skúseností celkom príjemná. Silná LED dióda svieti doďaleka a priestor v blízkosti používateľa vypĺňajú dve 5 mm bežné LED diódy. Túto kombináciu marketingovo nazýva výrobca Intelligent Light a mala by športovcovi zaručiť pri dynamickom pohybe lepšie periférne videnie a zároveň poskytovať ďaleký dohľad. Oba typy diód majú mierny farebný posun do fialova – silná LED trochu menej ako 5 mm LED. Pri použití v teréne je však tento posun veľmi málo pozorovateľný, ak vôbec.

Merania

Prvá verzia čelovky, ktorú som obdržal, mala pravdepodobne chybný riadiaci obvod. Vykazovala nadmerný kľudový prúd (t. j. prúd nameraný pri vypnutej čelovke) v intervale 0,14 - 0,19 mA. Ďalej mala čelovka kolísavý výkon v najsilnejšom režime a v slabom režime výkonná LED dokonca blikala. Podľa vyjadrenia distribútora pre SR a ČR išlo o chybu prvej výrobnej šarže a do testu zaslali nový kus. Jeho kľudový prúd sa znížil na 0,08 mA, čo je výrazne zlepšenie, no stále dosť vysoká hodnota - výrobca si je pravdepodobne vedomý tohto nedostatku a zrejme aj preto pridal konektor na prívodný kábel. Čelovku tak možno od batérií odpojiť pri dlhšom (napr. mimosezónnom) nepoužívaní. Pri použití NiMH akumulátorov je to v zásade jedno, lebo tento typ batérií trpí samovybíjaním. Pri alkalických batériách to však svoj zmysel má. Ostatné neduhy riadiaceho obvodu (kolísavosť prúdu a blikanie) boli odstránené.

Všetky merania som realizoval pri izbovej teplote okolo 20 °C. Použité boli bežné alkalické batérie, ako aj nabíjateľné NiMH. Zaujímalo ma porovnanie týchto typov batérií, keďže o alkalických je známe, že nemajú príliš v láske vysoké prúdové zaťaženie. Na druhej strane NiMH majú síce nižšie nominálne napätie (1,2 namiesto 1,5 V), ale lepšie zvládajú zaťaženie. Pre úplnosť som do prvého grafu zahrnul aj merania Petra Macháčka zo Světa Outdooru (ďakujem mu týmto za dáta), ktorý testoval verziu Plus – tá sa od bežnej líši farbou (červená) a prítomnosťou Li-Ion akumulátora (7.4V 2.2Ah), a cenou vyššou o 85,- €.


Meranie 1: najsilnejší režim


Meranie 2: slabý režim všetkých troch LED

Z meraní v najsilnejšom móde je zrejmé, že X-Trail Plus má svoje opodstatnenie. Či však ide o rozdiel hodný 85,- €, je na zvážení každého používateľa. Z grafu ďalej vyplýva, že použitím alkalických batérií aj napriek ich vyššiemu napätiu (1,5 V) skôr strácame a ekonomika používania tiež jasne hrá v prospech akumulátorov.

Škoda, že konektor na kábli nie je štandardizovaného rozmeru. Tak by sa totiž dal poľahky zmajstrovať vlastný akumulátor, napr. s napätím podobným ako má X-Trail Plus (6x 1,2 V NiMH). Hmotnosť by šla hore, no napr. cyklistu pár gramov navyše príliš trápiť nemusí.

Skúsenosti z terénu

Pri používaní čelovky X-Trail v teréne som ocenil pohodlný široký hlavový popruh. Ten má navyše z vnútornej strany silikónový pásik, vďaka ktorému popruh dobre drží aj na helme. Výhodné pre tých, čo nechcú nalepovať na svoju prilbu držiak. Zlé skúsenosti som naopak mal s pripojením batérií na zátylkovú časť hlavového popruhu. Je totiž pomerne ťažký a navyše aj kábel je pre svoju dĺžku nespratný a zavadzia. Batérie som teda nosil prevažne vo vrecku nohavíc alebo v bunde. V tomto smere je čelovka výhodná najmä v chladnejších mesiacoch, kedy umiestnenie batérií blízko tela predĺži ich použiteľnosť. Veľmi dobre zvládnutý je prepínač režimov – je rozmerný, s primeraným odporom a dobrou odozvu na stláčanie. Ani vo väčších rukaviciach nebol problém s prepínaním. Horšie je to už s poradím režimov – ocenil by som opačné. Vo väčšine prípadov som totiž najsilnejší režim nevyužíval a tak prepínanie len zbytočne zaťaží batérie výkonovými špičkami. Medzi drobné výhrady by som ešte zaradil tuhosť kábla – mohol byť poddajnejší.

Skúšal som aj použitie s bicyklom a ako náhrada bežného svietidla je to v pohode. V úplnej tme je napr. zjazd v plnej rýchlosti lesom nemysliteľný. Dynamická jazda úzkym chodníkom tiež nič extra, no pri dostatočnej miere "zodpovedného prístupu" sa to dá. Treba si však otestovať, či viac vyhovuje umiestnenie na helme alebo na riadidlách. Keďže nie som však fanúšikom nočného bikovania, X-Trail skôr plnil úlohu núdzového osvetlenia pre neskorší dojazd z cyklotúry.

Svetelná stopa mi vyhovovala a používal som najmä tretí a štvrtý režim. Najmä pri bežnej chôdzi bolo svietenie doširoka bez výkonnej LED postačujúce. Celkovo sa mi usporiadanie Intelligent Light ako koncept páči. Či dosahuje čelovka udávaný dosvit 75 metrov, to som priamo otestovať nevedel – je totiž dosť otázne, čo dosvit má znamenať, resp. akú mieru osvetlenia objektu 75 metrov od zdroja svetla ešte možno považovať za dostatočnú.

Z meraní aj zo skúseností v teréne odporúčam použiť NiMH akumulátory. Pri alkalických rýchlo klesá ich kapacita – vidno to napr. z ukazovateľa stavu batérií, ktorý po prekvapujúco krátkom čase už neukáže po vypnutí čelovky zelené svetlo, t. j. kapacita veľmi rýchlo padá pod 70 %. Ukazovateľ stavu batérie mi vyhovoval, po vypnutí čelovky som podržal dlaň pred svietidlom a z odrazu som vždy dobre videl, ako som na tom.

Záver

Silva X-Trail je zaujímavou čelovkou strednej výkonovej triedy s dobre zvládnutou svetelnou stopou vďaka usporiadaniu Intelligent Light. V kombinácii s NiMH akumulátormi získa používateľ v závislosti od používaných režimov od 3 do 16 hodín stáleho svietenia. Na základe uskutočnených meraní čelovka pravdepodobne nemá žiadne riadenie výkonu a priebeh svietenia je tak závislý od charakteristiky použitých batérií.

X-Trail odporúčam najmä na celoročnú náročnejšiu turistiku, VhT, trail-running či orientačný beh. Okrajovo sa bude hodiť aj menej náročným cyklistom, či lyžiarom – treba však dať pozor na rýchlosť jazdy, aby to bolo ešte bezpečné. Čelovka má množstvo vychytávok, široké príslušenstvo a podľa mňa aj príjemný dizajn.

Ďalšie informácie
Článok Petra Macháčka o X-Trail Plus na Světe Outdooru.

Fotogaléria k článku

Najnovšie