Štart pretekov v Terchovej, foto Rado Harach
Štart pretekov v Terchovej, foto Rado Harach Zatvoriť

Správa Búrky predčasne ukončili Malofatranskú stovku

V sobotu 2.7.2016 sa konal 4. ročník ultrabehu Malofatranská stovka. Pôvodne mali preteky ako obvykle trvať do 3.7., masívny studený front však priebeh pretekov narušil a organizátori museli z hľadiska bezpečnosti rozhodnúť o ich predčasnom ukončení.

Na pretekoch, ktoré okrem 102-kilometrovej verzie so 7000-metrovým prevýšením obsahujú aj kratšiu, 56-km verziu, s prevýšením 4100 m, štartovalo spolu 296 účastníkov. Počas prvej polovice pretekov v Krivánskej Malej Fatre prevládalo veľmi teplé, dusné počasie. Celkovo 113 pretekárov dokončilo celú 50km trasu a prišli do cieľa bez problémov. Prvý sa umiestnil Jakub Uherek s časom 7:51, 2. miesto obsadil Dalibor Nedelka s časom 8:07 a 3. miesto Maroš Harenčák s časom 8:09. Prvé miesto medzi ženami obsadila Barbora Mazáková s časom 10:03, druhá dobehla Marcela Mikulecká s časom 10:23 a tretie miesto obsadila Kateřina Čechová s časom 11:04.

“Boli sme v neustálom spojení s Horskou službou, ktorá spolupracovala s leteckou meteorológiou, a podávala nám informácie o počasí počas celých pretekov,” hovorí organizátor Martin Drozd. “Okolo 21. hodiny nás informovali, že od Nemecka cez ČR sa blíži cca 100 km široký frontálny systém rýchlosťou asi 80 km/hod., ktorý má spôsobiť náhle ochladenie až o 15 °C. Príchod frontu odhadli na 2-4 hodiny. Po pol hodine však začal fúkať taký silný studený vietor, že sme začali v cieli vo Fačkovskom sedle spratávať občerstvenie a presunuli sme sa do cieľovej chaty Veronika. Bolo jasné, že to nebude len bežná lokálna búrka z tepla. Hneď som dal pokyn na všetky kontroly od Lipovca po Fačkovské sedlo, že preteky prerušujeme a zo stanovíšť nech nikoho nepustia ďalej.” Pokyn na úplné zastavenie pretekov som nakoniec dal pár minút pred 22:00 hod.

Vo Fačkovskom sedle a na Martinských holiach sa medzitým už blýskalo a hrmelo a organizátori sa zložito snažili zistiť, koľko pretekárov je na trase. Situáciu komplikovalo, že mnohí si kvôli búrke vypli telefóny a nebolo možné ich lokalizovať. Odhadom bolo v teréne 70 pretekárov. “Na exponovanom úseku v oblasti Skaliek a Kľaku ich bolo 25. Ukázalo sa však, že najrýchlejší boli skúsení a vedeli odhadnúť situáciu. Skryli sa a následne využili cca 30 minútové okno medzi dvoma centrami búrok, kedy tieto exponované časti prešli,” hovorí Martin Drozd. Všetkých 25 prišlo úspešne do cieľa, o prvé miesto sa podelili Martin Halász a Jozef Harčarík s časom 17:23 hod., na 3. mieste skončil Jaroslav Vicher s časom 17:33 hod. Zo žien vyhrala Petra Mücková s časom 20:33, na 2. mieste skončila Linda Beniačová s časom 21:30, na 3. pozícii sa umiestnila Eliška Kaniová s časom 22:23 a preteky dokončila aj Radka Paulíniová s časom 23:17.

Všetci pretekári sa dostali do bezpečia, z Martinských holí mnohých pretekárov zviezli dobrovoľníci Horskej služby Veľká Fatra, ktorí spolupracovali pri organizácii pretekov na stanovišti Rotunda, a asi 30 pretekárov núdzovo ubytovali vo svojej chate asi 200 m pod hrebeňom. V Krivánskej časti MF zasahovala u troch pretekárov Horská záchranná služba, ktorú si samostatne vyžiadali, u dvoch šlo o celkovú slabosť a u jedného o zranenie kolena. Týchto troch zviezla HZS do Sučian, odkiaľ pokračovali samostatne. V budúcom ročníku bude podľa M. Drozda pre účasť na MF100 potrebná kvalifikácia, čím by sa mala zabezpečiť účasť len skúsených pretekárov a zvýšiť tým úroveň bezpečnosti priebehu celého podujatia.

“Pre nás to je do ďalších ročníkov ponaučenie, že musíme byť schopní pretekárov v teréne sledovať aj inak, než len spoliehať sa na mobily. Sme radi, že sa nikomu nič nestalo, urobili sme pre to všetko, mali sme samozrejme aj kus šťastia. Veľká a úprimná vďaka patrí celému tímu dobrovoľníkov a organizátorov – tento rok to bolo viac ako 60 ľudí vrátane členov dobrovoľných zborov Horskej služby Veľká a Malá Fatra a členov OZ Slovak Ultra Trail, všetci pracovali profesionálne a zodpovedne,” uzatvára hodnotenie tohto ročníka Martin Drozd.