Reportáž Výšľap na Devínsku Kobylu 2011

Na jeseň 2011 sa v Devínskej Novej Vsi uskutočnil 5. ročník výšľapu na Devínsku Kobylu, organizovaný tunajšou Turistickou informačnou kanceláriou (TIK) a občianskym združením XTREMERUN Devínska Nová Ves, o. z. Zaujímavosťou je, že výšľap trvá 24, respektíve 12 hodín, je kruhový, t. j. hore-dole-hore-dole, a je zároveň súťažou o víťazstvo jednak v počte kôl a tiež o najrýchlejšie kolo. K dispozícii sú rôzne vekové kategórie, aby si každý mohol so zábavou či recesiou zasúťažiť.

Na našom hiking.sk pravidelne sledujem rubriku Novinky. Otázka je, kedy napísať - uverejniť spätnú väzbu z nejakého podujatia (ktorých by som tu možno uvítal viac). Hneď po absolvovaní alebo tesne pred jeho opätovným organizovaním? Odpoveď na túto otázku som dostal, keď som si študoval program hiking stretnutí pri príležitosti 10. výročia založenia webu a začal som ho porovnávať s ostatnými akciami a hľadal kompromisy. Vtedy mi prišlo na um, že niekedy treba ďaleko dopredu plánovať a teda takýto článok je vhodný aj v polovici času opakovania.

Devínska Nová Ves – Devínska Kobyla, rázcestie a späť
prevýšenie 340 m, vzdialenosť 6 km - pre jedno kolo

Keď som prvýkrát videl plagát, začal som rozmýšľať, čo by mi priniesla účasť na tejto akcii. Samozrejme zábavu, spoznávanie ľudí so spoločným zmýšľaním, orientovaným na trávenie voľného času v lese apod. Ale je to aj trochu výzva pre vyskúšanie si vlastnej kondície. Tí, ktorí žijú na dolniakoch a nemajú možnosť si každý víkend vyšliapnuť z domu na nejaký kopček s prevýšením 1000m +, si aj takýmto spôsobom môžu vyskúšať, ako by sa dalo trénovať na nejakú poriadnu túru, či len tak bez veľkého cestovania si ísť “zafučať” do kopca. Keď som spočítal, že 4 kolá sú rovné výstupu napr. na Kriváň, tak padlo rozhodnutie, že to musím skúsiť, keď už je Kriváň teraz tak blízko.

Najskôr v piatok od 19.00 h začínali 24-hodinovkári. Tento rok to bola nová kategória a klobúk dole, sú to ozaj vytrvalci. Pri svetle čeloviek či bateriek kráčajú či klušú hore na kontrolné stanovište, kde dostanú pečiatku, občerstvenie a zasa späť. Dole kontrola a zas hore dookola. V rámci pravidiel sú povolené prestávky kdekoľvek a v ľubovoľnej dĺžke, napr. môžeme si pospať, ísť na obed a pod.

Ráno od 7.00 h sa pridávajú ďalší dvanásťhodinoví nadšenci, medzi nimi aj ja. Nie je predpísaný čas, ako dlho treba chodiť, teda na štart sa chodí priebežne. Jediný limit je koniec a to o 19.00 h. Trať je dobre značená a z veľkej časti vedie po turistickej značenej trase, zelenej a červenej.

Prvé kolo by sa dalo opísať ako zoznamovacie - s dĺžkou, prevýšením či terénom. Hoci sa už zjesenieva, po pár metroch sa zahrievam a vyzliekam horné vrstvy. Niektorí to berú klusom, ale ja som aj cestou späť verný môjmu turistickému tempu. Používam paličky-pomocníčky, veď kolená si treba šetriť a ešte je toho veľa predo mnou. Môj turistický spôsob poňatia prezrádza aj batoh na chrbte. Hore na kontrolnom stanovisku prehodíme pár slov s pečiatkovateľom – vrcholovým kontrolórom, ponúkam ho dúškom nemrznúcej zmesi na zahriatie, veď tu bol v stane celú noc a kontroloval vytrvalcov. Dozvedám sa, že tu dávno v medzivojnovom období bola chata, ktorá asi v roku 1953 vyhorela, keď sa ocitla v pohraničnom zakázanom pásme.

Odfotím si ešte rakúske kopčeky a Dunaj a vydávam sa späť dole na sídlisko. Postupne stretávam čoraz viac účastníkov, stáva sa to veselšie, na kontrolnej tabuli pribúdajú čiaročky, ako aj pečiatky na papieri. Občerstvenia je hojne. Pri treťom schádzaní stretám polovičku s našimi deťúšikmi, dodávame si síl a odhodlania. Zrýchľujem tempo, aby som ich dobehol po štvrtom kole. Môj osobný cieľ, prevýšenie Kriváňa, je zdolaný, výhľad tu je síce skromnejší, ale zafučal som si poriadne. A na duši je mi rovnako dobre, ako keby som bol na ňom! Dole ma už čakajú ratolesti a ideme spoločné kolo pre ich spokojnosť. Po zdolaní rodinného kola sa s nimi lúčim, idú domov na obed s prísľubom, že ešte prídu na moju poslednú otočku s vidinou sľúbenej zmrzliny.

Pred vyšliapnutím do šiesteho kola si odskočím do miestneho obchodu na doplnenie zásob a tekutín vlastného výberu a chuti. Kolená sa začínajú ozývať, tempo už spomaľujem a je badať, že už aj podaktorí ostatní začali používať paličky. Množstvo účastníkov stúpa. Prišli sa pozrieť aj rakúski turisti v doprovode člena klubu TJ Spartak BEZ Bratislava (p. Spevák). Dozvedám sa, že by sa tento výšľap mohol budúci rok zaradiť medzi podujatie IVV (Internationaler Volkssportverband - Svetové združenie ľudového športu).

Do siedmeho kola už šliapem s neoceniteľnou sľúbenou podporou mojich. Už počas stúpania snívajú, kto aký nanuk si vyberie a tiež, či im budú tri zdolané kolá stačiť na medailu. Do ôsmeho kola sa už nepúšťam, keďže do 19.00 hodiny by som to už neotočil.

V cieli si dopĺňame spotrebovanú energiu maškrtami ako domáce koláče či guláš. Je tu výborná nálada. Organizátori počítajú výsledky, každému účastníkovi vypisujú diplom podpísaný vytrvalostným bežcom Jozefom Raichlom (beh Bratislava – Atény - Peking). Už sa začína stmievať, keď najúspešnejší dostávajú medaile a poháre z rúk starostu. K spokojnosti strávená sobota sa pomaly končí a dúfam, že najbližšie dni budú chodiť nízkopodlažné autobusy, vzhľadom na svalovicu, ktorá sa určite ozve po dnešnej rýchlochôdzi.

Na záver by som dodal, že tento rok sa výšľap bude konať 21. - 22. 9. 2012 a napokon je aj zaradený medzi podujatia IVV v Slovenskej republike a taktiež sa dá nájsť v celoslovenskom kalendári KST.

Súvisiace odkazy

Záznam trasy (odchýlka trás je spôsobená oblačnosťou a mrholením)

Informácie o bývalej chate na Devínskej Kobyle sú prevzaté z mesačníka Karloveské noviny, 05/2009, strana 10. Ďalšie informácie nájdete na tomto odkaze.