Predstavenie Inov-8 Trailroc 255 – prvý beh

Po prvom kontakte sa mi núkala myšlienka prirovnať tieto topánky k Ferrari, ale teraz by som skôr povedal terénna bugina skrížená s Range Roverom. Prečo? Počas tej krátkej doby, čo som zatiaľ mal možnosť tieto topánky vyskúšať, som ich stihol prevetrať dvakrát v rôznych terénoch, v ktorých som nabehal dovedna 30 km. Počasie mi hralo do karát, pretože neustále pršalo. Prvý beh som absolvoval v lužných lesoch v povodí mierne rozvodneného Dunaja za Petržalkou a druhý beh na bratislavskej Kolibe, ktorá po neutíchajúcom daždi vyzerala, akoby tadiaľ ten Dunaj práve pretiekol.

Výrobca
Hmotnosť
550 g
Páči sa mi
podošva dobre drží na rôznorodom podklade, šírka v oblasti prstov a priliehavý fit v zvyšku topánky, priedušný zvršok
Nepáči sa mi
slabšia podpora klenby (ak máte ploché nohy)
Ostatné info
hmotnosť cca 550g platí pre pár veľkosti UK9.5
Infocena
125 €
Obchody
sportrysy.sk$ret

Je jasné, že sa ide o top model určený do terénu, no ani asfalt im nie je cudzí. I keď po dlhšom používaní na tvrdom povrchu by som mal obavy o životnosť členitej podrážky a v mojom veku už aj o kĺby. Pre mňa sú na asfalte na hranici tvrdosti, ale tých pár kilometrov potrebných na prebehnutie medzi lúkami alebo na to, aby som sa dostal k lesu, je to úplne v pohode. Pravý pôžitok nastáva práve v čase, keď sa prvýkrát zahryznú do pôdy. A to myslím doslova. Tá trakcia je neuveriteľná a platí, že čím väčšie blato, tým viac si tenisky krochkajú. Podržali ma v naozaj škaredých podmienkach a to vo všetkých možných sklonoch nohy, čo sa ešte nepodarilo žiadnej topánke pred nimi. Netrvalo dlho a začal som im slepo dôverovať tak, že som zbehy púšťal na plný plyn, i keď som prebiehal cez poriadne bahnistý terén. Záber do kopca je tiež neuveriteľný a dovolím si tvrdiť, že oproti iným ťažším a menej prepracovaným modelom dokážu človeku ušetriť dobrých 10 % energie pri stúpaní. Dokonca i na mokrej tráve držia ako suchý zips.

Vďaka výborne spracovanej tvrdej obrube, ktorá lemuje celý spodok topánky, sú aj mnou neobľubované traverzy hračkou. Dobre sa správajú aj na mokrých kameňoch, no pre povahu podrážky je potrebné dávať pozor na došľap, niekedy majú tendenciu sa nepríjemne skrútiť. Jednoducho ich treba viesť, čo je však myslím pri trailoch samozrejmé. I keď chodidlá majú v týchto topánkach nezvyčajne veľa priestoru, dajú sa krásne zafixovať prepracovaným spôsobom šnurovania a nestalo sa, aby mi noha v teniske plávala. i na rovine priam vyzývajú na beh cez špičky, no skúšal som i ostatné bežecké štýly a neboli proti. Dokonca sa mi zdajú byť dosť tlmené v oblasti päty.

Vzhľadom na to, že Inov-8 sa zameriava viac na minimalistickú obuv, ani tieto topánky nie sú nejaký extrém vo výškovom rozdieli medzi pätou a špičkou. Doposiaľ som behal v klasických odpružených topánkach a preto som mal chvíľu obavy, no ukázalo sa, že 6 mm je pre mňa dostatočné. Podrážka je pomerne tenká (ale nie bolestivá) a tak sa dá perfektne čítať terén, no pri dlhších zbehoch z kopca po asfalte sú už chodidlá mierne cítiť. Vonkajší materiál je priedušný, bez membrány, čo ja osobne oceňujem - čo natečie dnu, hneď aj vytečie von. Spevnený predok pomáha pri miernych zakopnutiach o korene alebo kamene, pokiaľ je už noha mierne unavená. Extrémne široká časť predku chodidla mi najskôr robila starosti. Priznám sa, že na rovine som veľmi nepochopil význam takéhoto tvaru, no keď som vybehol do kopcovitého terénu, všetko mi bolo jasné. Chodidlo má krásny priestor pracovať v plnej svojej šírke, nie je obmedzené veľkosťou topánky a túto vlastnosť jednoznačne ocenia bežci na dlhé trate. A keď vravím dlhé, tak tým myslím dlhé. Výhody tejto topánky sa zvýrazňujú práve množstvom nabehaných kilometrov. Váha a strih ju predurčujú na ultratraily, čiže veľmi dlhé behy prevažne v teréne. Je ľahká, mrštná a s fantastickým záberom ako terénna bugina, no človek sa v nej cíti, že by v kľude prebehol na jeden šup všetky kopce Slovenska, ako v Range Roveri.

Je to jednoducho presne to, čo každý "teréňák" hľadá. Topánka, ktorú obuje na akokoľvek dlhý beh a počas celej aktivity sa mu ani raz nepripomenie, takže si môže na 100 % užívať to, čo má každý bežec rád. A to samotný beh.

Pozn. redakcie:
Ako píše Erik, tieto topánky sú minimalistické – t.j. majú malé (verzia 255) alebo žiadne tlmenie (verzia 235) v oblasti päty. Preto pre tých, ktorí sú zvyknutí na viac vytlmenú podrážku, môže byť prechod na túto topánku bolestivý, ak hneď zvolia dlhý beh. Začínajúcim horským bežcom preto odporúčame, aby si nechali pri výbere vhodnej obuvi poradiť od odborníkov.