Test Čelovka Fenix HP15

(Aktualizácia) – Ďalšia čelovka z dielne značky Fenix trochu pripomína model HP11 a pýši sa titulom najvýkonnejšia čelovka napájaná AA batériami. V skratke by sa dala opísať ako veľmi výkonná a odolná čelovka v klasickom trojpopruhovom prevedení s možnosťou externého umiestnenia batérií.

Výrobca
Farebné kombinácie
čierna/šedá
Páči sa mi
vysoký výkon, regulácia výkonu, odolná konštrukcia, kryt proti nechcenému zapnutiu v batohu, predlžovací kábel a možnosť umiestnenia batérií do batohu alebo do vrecka, perfektne homogénna svetelná stopa
Nepáči sa mi
vyššia hmotnosť čelovky, absencia držiaka na bicykel, odraz svetla od kĺbu a páčky na odklopenie difúzoru do očí
Ostatné info
svetelný tok: 500 lm (max), výdrž: 220 h (min. výkon), 2 h (max. výkon), dosvit: 172 m, napájanie: 4 x AA, vodeodolnosť: IPX-6
Infocena
Obchody
Kronium.cz, adamsport.eu, dohory.sk, iled.sk

Aktualizácia 1.6.2014
Po pravidelnom 3-mesačnom testovaní bola pridaná časť Skúsenosti z terénu. Pribudli 4 nové fotografie v galérii pri článku.

Dizajn a konštrukcia

Fenix HP15 je klasickej konštrukcie a svojím dizajnom nijako zvlášť nezaujme. Čelovka sa dodáva v neposkladanej forme a pred použitím ju treba zložiť z troch základných komponentov – svietidlo, trojcestný elastický popruh a puzdro na batérie. Okrem základných komponentov sa v krabici nachádzajú ešte doplnky (plastové spony na prichytenie káblika o popruh, plastová spojka horizontálneho a vertikálneho popruhu, difúzor, predlžovací kábel) a alkalické batérie.

Svetelný modul sa k popruhom pripevní cez plastový diel s výkyvným kĺbom, ktorý umožňuje nastavenie sklonu svetelného kužeľa v rozsahu 70 °. Tuhosť mechanizmu je dostatočná, takže sa nemusíte báť, že bude dochádzať k samovoľnému pohybu svietidla. Jednotlivé polohy sklonu signalizuje cvaknutie.

Samotné telo svietidla vzbudzuje dojem vysokej odolnosti, pretože čelovka je vyrobená z tvrdeného plastu a zo zliatiny hliníka. Úlohou kovových častí je pasívne chladenie vysokovýkonnej diódy a ochrana pred nárazmi a mechanickým poškodením. Riadiaca elektronika a ovládacie tlačidlo sa nachádza v plastovej časti svetelného modulu. Reflektor bez zaostrovacieho mechanizmu s jednou diódou vystupuje z plastového tela čelovky a je chránený kovovým tubusom. Tvrdené sklo je zapustené v tubuse, čím sa zvyšuje jeho ochrana pred poškriabaním. Srdcom čelovky je jedna z najnovších diód Cree XM-L2, ktorá umožňuje svetelný tok 500 lumenov a dosvit 172 metrov. Kvalita spojov na svietidle je prvotriedna – pri stlačení nie je počuť vŕzganie plastov a nie sú viditeľné žiadne netesnosti.

Puzdro na štyri batérie typu AA je dizajnovo takmer totožné s puzdrom modelu Fenix HP11. Obal je vyrobený z tvrdeného plastu a jeho uzáver je vybavený gumeným tesnením a skrutkovým mechanizmom, ktorý zabezpečuje ochranu pred vniknutím vody k batériám. Kvôli štandardu IPX-6 sú prispôsobené aj konektory na kábloch, takže sa nemusíte báť skratu v spojoch kabeláže. Puzdro s batériami je možné nosiť na zátylku a vďaka predlžovaciemu káblu aj vo vrecku alebo v batohu, čo je výhodné najme pre jaskyniarov a pri zimnom používaní. Ideálny spôsob nosenia je na opasku od nohavíc.

Batérie a hmotnosť čelovky

Výrobca uvádza ako použiteľné tri typy batérií veľkosti AA (nabíjateľné Ni-MH, alkalické a lítiové). Nabíjateľné Ni-MH batérie sú výhodné najme z ekonomického a ekologického hľadiska a taktiež kvôli dlhšej výdrži v Turbo režime svietenia. Ich výhody sú kompenzované vyššou hmotnosťou. Alkalické batérie sú vhodné najmä pre svoju dlhú výdrž pri nižšej intenzite svietenia, no ak plánujete používať čelovku na plný výkon, zabudnite na tieto baterky a kúpte si radšej Ni-MH akumulátory, pretože alkalické baterky sa v režime Turbo vybíjajú rýchlejšie ako nabíjateľné. Lítiové batérie vydržia najdlhšie a sú vhodné najmä na používanie v chlade, avšak oproti riešeniu s nabíjateľnými akumulátormi sú pomerne drahé. Vzhľadom k tomu, že puzdro s batériami je možné umiestniť pod bundu, ako najideálnejšie sa javia nabíjateľné Ni-MH batérie.

Hmotnosť čelovky udávaná výrobcom je 198 g (vrátane popruhov a bez puzdra na batérie). Reálna hmotnosť testovanej čelovky bola 200 g. Bežného užívateľa zaujíma celková hmotnosť s batériami. Čelovka v zostave pre použitie s batériami na zátylku vážila 328 g a čelovka s predlžovacím káblom pre externé umiestnenie batérií (do vrecka, do batohu) vážila 354 g.

Deklarované hodnoty

V najsilnejšom režime výrobca deklaruje svetelný tok 500 lumenov a dosvit 172 metrov. Svetelné toky a výdrž v ostatných režimoch nájdete v tabuľke. Odolnosť voči vode je na úrovni IPX-6, čo znamená silný prúd vody z akéhokoľvek smeru. Čelovka by tak mala dobre znášať akékoľvek počasie, ako aj náhodný kúpeľ v horskej bystrine. Čelovka je taktiež odolná voči pádu z výšky 1 m na tvrdý povrch. Použitá dióda Cree XM-L2 má deklarovanú životnosť 50 000 hodín.

Režim Svetelný tok Výdrž * Výdrž **
Turbo 500 lm 2 h 1.30 h
High 275 lm 4.20 h 3.50 h
Mid 125 lm 10 h 14 h
Low 45 lm 25.20 h 30 h
Eco 4 lm 206 h 220 h
SOS - - -

* časy výdrže s nabíjateľnými batériami Ni-MH s kapacitou 2500 mAh
** časy výdrže s nenabíjateľnými alkalickými batériami

Všetky parametre čelovky (svetelný tok, výdrž na batérie, vodeodolnosť, dosvit a nárazuvzodrnosť) boli merané v súlade s normou ANSI/NEMA FL 1-2009.

Režimy a svetelná stopa

Čelovka má celkovo šesť svetelných režimov. Prvých päť funguje ako kontinuálne svietenie pri stupňovej intenzite (viď tabuľka – deklarované hodnoty). Najsilnejší režim funguje iba po obmedzenú dobu. Po 3 minútach sa čelovka automaticky prepne do druhého najsilnejšieho režimu, v ktorom poskytuje kontinuálny svetelný tok 275 lumenov. Posledný režim je SOS, pri ktorom čelovka vysiela svetelný signál o pomoc v Morseovej abecede.

Čelovka sa ovláda jediným tlačidlom. Prvým stlačením sa rozsvieti dióda v naposledy používanom režime a pri každom ďalšom stlačení sa prepína do vyššieho svetelného módu. Po najvýkonnejšom režime sa čelovka vracia k najslabšiemu módu. Dlhším podržaním tlačidla (cca ½ sekundy) sa čelovka vypne. SOS režim sa aktivuje stlačením ovládacieho tlačidla na 3 sekundy.

Svetlo je z reflektora vyžarované pod uhlom 80° a svetelná stopa je vo vzdialenosti 1 m široká 175 cm. Svetelný kužeľ je symetrický so sústredenou intenzitou v strede a k okrajom slabne. Vzhľadom k absencii zaostrovacieho mechanizmu je veľkosť svetelnej stopy nemenná, no rozptýlenie svetla sa dá dosiahnuť difúzorom. Uhol vyžarovaného svetla bude s použitím difúzoru približne 180°.

Skúsenosti z terénu – aktualizácia 1.6.2014

Čelovku Fenix HP15 používam už takmer ¼ roka a vyskúšal som ju pri rôznych aktivitách, ako je turistika, vysokohorská turistika, lezenie, skialpinizmus, horský bicykel a beh. Pri väčšine pohybových aktivít som čelovku používal v režime TURBO a HIGH – bez difúzoru. Pri statickej činnosti (napr. istenie lezca, príprava bivaku) som používal aj difúzor, aby som dobre videl nielen doďaleka, ale aj nablízko. V praxi sa však pri difúzore ukázala drobná nepríjemnosť. Jeho kĺb a páčka na odklopenie odráža svetlo do očí. Difúzor je potrebné otočiť tak, aby kĺb i páčka boli mimo zorného poľa.

Počas testovania mi čelovka niekoľkokrát vypadla z ruky, no vždy to prežila bez ujmy. Informácia o vodeodolnosti čelovky ma zaujala natoľko, že som sa kvôli tomu vybral na nočný cyklo výlet v daždi. Čelovka svietila počas celej túry (1,5 hod) bez problémov, aj keď bola úplne mokrá. Vodeodolnosť tejto čelovky je podľa niektorých recenzií dokonca omnoho vyššia, ako garantuje výrobca. Osobne som to neskúšal, no na internete môžete nájsť obrázky tejto čelovky, ako svieti ponorená pod vodou, čo je výhoda najmä pre jaskyniarov.

Väčšinu ľudí možno zaskočí informácia, že čelovka nemá svetelný indikátor stavu batérií. Z môjho pohľadu to však nie je až taký zásadný problém, pretože stav batérií sa dá určiť na základe dostupných svetelných režimov. S vybíjaním batérií totiž čelovka postupne redukuje počet dostupných režimov výkonu, a to znamená, že aj keď má čelovka regulovaný výkon, nemôže sa vám stať, že sa z ničoho nič ocitnete bez svetla, kvôli totálnemu vybitiu batérií. Po dosiahnutí najslabšieho režimu svietenia budete mať ešte stále dostatok času, aby ste sa pripravili na úplné zhasnutie čelovky a na výmenu batérií.

Poznámka: Po výmene batérií je niekedy kvôli získaniu dostupnosti všetkých režimov svietenia nutné čelovku reštartovať týmto spôsobom - zapnite čelovku a rozpojte káblik k púzdru na batérie. Po spojení káblika a opätovnom zapnutí by už mali byť dostupné všetky režimy svietenia.

Počas testovania sa mi nepodarilo vybiť batérie tak, aby čelovka prestala svietiť. Vždy svietila minimálne v najslabšom režime (dlhotrvajúce aktivity, ako napr. turistika). Väčšina mojich športových aktivít však trvala iba 1,5 až 2 hodiny (cyklotúry, beh, lezenie), takže som v plnej miere mohol využíval maximálny svetelný výkon čelovky. NiMH akumulátory som nabíjal po každej akcii. Taktiež som narazil na problém samovypínania svetla. Najskôr som si myslel, že chyba bude v kontaktoch predlžovacieho kábla, nakoniec sa však ukázalo, že jeden NiMH akumulátor bol nabitý len čiastočne, kým ostatné doplna a preto čelovka blbla. Keď som všetky akumulátory nabil spoločne doplna, všetko bežalo bezproblémovo.

Poznámka: Fenix HP15 dokáže svietiť v najvyššom režime iba 3 minúty, potom sa kvôli chladeniu prepne do nižšieho režimu (275 lumenov). Pre opätovné získanie svetelného toku 500 lumenov je potrebné stlačiť ovládacie tlačidlo.

Ak ste zástancom farebného svetla a neobídete sa bez neho, tak počítajte s ďalšou investíciou. Farebný filter nie je súčasťou základnej výbavy. Filter si však môžete vyrobiť aj svojpomocne z farebnej fólie, ktorú prilepíte na difúzor. Musím však podotknúť, že táto čelovka nie je určená na kempovanie a preto by vám táto maličkosť nemala vadiť.

Lezenie, vysokohorská turistika a skialpinizmus

Výhodou pri týchto aktivitách je výkonné svetlo a difúzor. Ten rozptyľuje svetlo do šírky, čo je pri lezení dosť podstatné, pretože pri úzkom kuželi svetla by ste videli iba na malý kus skaly pred nosom. Nevýhodou je hmotnosť čelovky. Človek je ovešaný množstvom lezeckého materiálu alebo skialpovým výstrojom a ďalšia záťaž na prilbu je príťažou. Hlavne ak si uvedomíme, že sa človek musí často pozerať hore, aby kontroloval lezca nad sebou. Výhodou pri lezení je perfektné svetlo, ktoré umožňuje dokonalú kontrolu prvolezca ističom. Nevýhodou je oslepovanie prvolezca, ktorý sa kvôli hľadaniu stupov pozerá dolu pod nohy.

Táborenie a turistika

Na tieto účely je čelovka relatívne ťažká a nevyužijete pri nich plný výkon, ktorý poskytuje. Pre pomalý pohyb alebo pre statické činnosti pri táborení nie je vyžadované také intenzívne svetlo, a preto je vhodnejšie používať menšie a ľahšie čelovky s nižším svetelným výkonom. Nasadenie tejto čelovky skôr vidím u rybárov alebo u jaskyniarov.

Cyklistika (horský bicykel) a beh

Testovanú čelovku som najviac využíval práve pri týchto aktivitách. Vysoký svetelný výkon mi umožňoval pohybovať sa rýchlejšie a s väčšou istotou – hlavne v tmavom lese s členitým terénom a bujnou vegetáciou. Výhodou je predlžovací kábel, ktorý umožňuje schovať batérie pod bundu a taktiež odľahčuje hlavu, pretože dlhodobé nosenie ďalšej záťaže na prilbe je nepríjemné. Pri cyklotúrach zamrzí hlavne absencia držiaku na bicykel, pretože svietenie z hlavy nie je úplne ideálne. Ja som na pripevnenie čelovky k bicyklu používal gumené popruhy od čelovky, ktoré som omotal okolo ovládania prehadzovačiek (viď obrázok).

Devízou čelovky Fenix HP15 sú kvalitné materiály a precízne vyhotovenie, od ktorého môžete očakávať vysokú odolnosť a dlhú životnosť. Okrem toho, čelovka poskytuje výkon 500 lumenov s dosvitom 172 m, čo určite ocenia nadšenci speleológie, ale i priaznivci aktívnych športov ako je beh, cyklistika či bežecké lyžovanie. Nevýhodou čelovky pri využití v turistike alebo horolezectve je jej vysoká hmotnosť, ktorú je pri celodennej aktivite cítiť. Avšak určite sa vyplatí pri krátkodobých aktivitách, kde hmotnosť nehrá rolu a kde je potrebný vysoký výkon.