Búrky predčasne ukončili Malofatranskú stovku

04.07.16
V sobotu 2.7.2016 sa konal 4. ročník ultrabehu Malofatranská stovka. Pôvodne mali preteky ako obvykle trvať do 3.7., masívny studený front však priebeh pretekov narušil a organizátori museli z hľadiska bezpečnosti rozhodnúť o ich predčasnom ukončení.

Na pretekoch, ktoré okrem 102-kilometrovej verzie so 7000-metrovým prevýšením obsahujú aj kratšiu, 56-km verziu, s prevýšením 4100 m, štartovalo spolu 296 účastníkov. Počas prvej polovice pretekov v Krivánskej Malej Fatre prevládalo veľmi teplé, dusné počasie. Celkovo 113 pretekárov dokončilo celú 50km trasu a prišli do cieľa bez problémov. Prvý sa umiestnil Jakub Uherek s časom 7:51, 2. miesto obsadil Dalibor Nedelka s časom 8:07 a 3. miesto Maroš Harenčák s časom 8:09. Prvé miesto medzi ženami obsadila Barbora Mazáková s časom 10:03, druhá dobehla Marcela Mikulecká s časom 10:23 a tretie miesto obsadila Kateřina Čechová s časom 11:04.

“Boli sme v neustálom spojení s Horskou službou, ktorá spolupracovala s leteckou meteorológiou, a podávala nám informácie o počasí počas celých pretekov,” hovorí organizátor Martin Drozd. “Okolo 21. hodiny nás informovali, že od Nemecka cez ČR sa blíži cca 100 km široký frontálny systém rýchlosťou asi 80 km/hod., ktorý má spôsobiť náhle ochladenie až o 15 °C. Príchod frontu odhadli na 2-4 hodiny. Po pol hodine však začal fúkať taký silný studený vietor, že sme začali v cieli vo Fačkovskom sedle spratávať občerstvenie a presunuli sme sa do cieľovej chaty Veronika. Bolo jasné, že to nebude len bežná lokálna búrka z tepla. Hneď som dal pokyn na všetky kontroly od Lipovca po Fačkovské sedlo, že preteky prerušujeme a zo stanovíšť nech nikoho nepustia ďalej.” Pokyn na úplné zastavenie pretekov som nakoniec dal pár minút pred 22:00 hod.

Vo Fačkovskom sedle a na Martinských holiach sa medzitým už blýskalo a hrmelo a organizátori sa zložito snažili zistiť, koľko pretekárov je na trase. Situáciu komplikovalo, že mnohí si kvôli búrke vypli telefóny a nebolo možné ich lokalizovať. Odhadom bolo v teréne 70 pretekárov. “Na exponovanom úseku v oblasti Skaliek a Kľaku ich bolo 25. Ukázalo sa však, že najrýchlejší boli skúsení a vedeli odhadnúť situáciu. Skryli sa a následne využili cca 30 minútové okno medzi dvoma centrami búrok, kedy tieto exponované časti prešli,” hovorí Martin Drozd. Všetkých 25 prišlo úspešne do cieľa, o prvé miesto sa podelili Martin Halász a Jozef Harčarík s časom 17:23 hod., na 3. mieste skončil Jaroslav Vicher s časom 17:33 hod. Zo žien vyhrala Petra Mücková s časom 20:33, na 2. mieste skončila Linda Beniačová s časom 21:30, na 3. pozícii sa umiestnila Eliška Kaniová s časom 22:23 a preteky dokončila aj Radka Paulíniová s časom 23:17.

Všetci pretekári sa dostali do bezpečia, z Martinských holí mnohých pretekárov zviezli dobrovoľníci Horskej služby Veľká Fatra, ktorí spolupracovali pri organizácii pretekov na stanovišti Rotunda, a asi 30 pretekárov núdzovo ubytovali vo svojej chate asi 200 m pod hrebeňom. V Krivánskej časti MF zasahovala u troch pretekárov Horská záchranná služba, ktorú si samostatne vyžiadali, u dvoch šlo o celkovú slabosť a u jedného o zranenie kolena. Týchto troch zviezla HZS do Sučian, odkiaľ pokračovali samostatne. V budúcom ročníku bude podľa M. Drozda pre účasť na MF100 potrebná kvalifikácia, čím by sa mala zabezpečiť účasť len skúsených pretekárov a zvýšiť tým úroveň bezpečnosti priebehu celého podujatia.

“Pre nás to je do ďalších ročníkov ponaučenie, že musíme byť schopní pretekárov v teréne sledovať aj inak, než len spoliehať sa na mobily. Sme radi, že sa nikomu nič nestalo, urobili sme pre to všetko, mali sme samozrejme aj kus šťastia. Veľká a úprimná vďaka patrí celému tímu dobrovoľníkov a organizátorov – tento rok to bolo viac ako 60 ľudí vrátane členov dobrovoľných zborov Horskej služby Veľká a Malá Fatra a členov OZ Slovak Ultra Trail, všetci pracovali profesionálne a zodpovedne,” uzatvára hodnotenie tohto ročníka Martin Drozd.

Búrky predčasne ukončili Malofatranskú stovku 04/07/16 12:23 1 príspevok
Najnovšie články v sekcii

PR Coros Apex Pro – GPS hodinky s veľmi dlhou výdržou batérie Výdrž batérie je jednou z kľúčových vlastností GPS navigácií pri ich využití v outdoore. Pre svoje malé rozmery však hodinky v tomto smere zvyknú ťahať za kratší koniec. Značka Coros – nováčik na trhu s GPS hodinkami – však vo svojom … » viac 15/01/20 sponzorovaný článok GPS navigácia
Extra Vybrané slovenské rozhľadne II. Podobne ako aj v prechádzajúcom roku, tak aj v roku 2019 sa mi do cesty priplietlo viacero rozhľadní. Navštívil som aj prevažnú časť tých, o ktorých som písal v minuloročnom článku. ... » viac 15/01/20 Pavel Forgáč Javorníky, Revúcka vrchovina, +
Rozhovor Radšej budem mazať chlebíky, ako byť doma na gauči Za každými pretekmi Slovenskej ultratrailovej ligy sa skrývajú hodiny neviditeľnej práce dobrovoľníkov, ktorí bežcom neúnavne pomáhajú vo svojom voľnom čase. Podujatia obohacujú o ... » viac 23/12/19 Júlia Batmendijnová Rozhovory

Reportáž Nízkotatranská stíhačka 2019 s novým ženským rekordom Uplynulý víkend, 22. – 21. 7., sa na hrebeni Nízkych Tatier konal 10. ročník Nízkotatranskej stíhačky, najstarších 100-km pretekov v kategórii ultra trail na Slovensku. Tohto roku počasie prialo, neboli horúčavy, búrky, víchrica, hmla ani … » viac 24/07/19 Soňa Mäkká Reportáže
Rozhovor Prípravy na Malofatranskú 100-ku vrcholia Minulý rok mala obľúbená ultra-trailová akcia Malofatranská stovka prestávku. Tento rok na pretekárov čakajú viaceré zmeny oproti tomu, na čo boli zvyknutí v predchádzajúcich ... » viac 24/06/19 Soňa Mäkká Rozhovory
Rozhovor Preteky zakliate dobrým smerom Cez víkend 1. – 2. júna 2019 sa uskutočnil 2. ročník Severného živloplazu, ultratrailového behu a diaľkového pochodu v okolí Starej Ľubovne. Úvodný ročník sa pasoval s búrkovými ... » viac 13/06/19 Soňa Mäkká Rozhovory